Harcerska Akcja Letnia 2023

SZTUTOWO

HARCERSKA AKCJA LETNIA

2023

Czas na obóz!

Zapraszamy na obóz harcerski i kolonię zuchową Hufca ZHP Grójec.

Miejsce: Sztutowo, województwo pomorskie.

Termin: 15-29.07.2023 r.

Koszt:

  • 1800 zł – z opłaconymi składkami członkowskimi
  • 1850 zł – dla dzieci niezrzeszonych

Prosimy o wpłaty za obóz do dnia 16.06.2023.

Pytania i odpowiedzi - COVID-19

Tegoroczny obóz jest inny niż poprzednie. Naszym celem jest umożliwienie wypoczynku jak najliczniejszej grupie dzieci i młodzieży na łonie natury, współpracy w grupie rówieśników oraz odpoczynku od komputera.

Odpowiadając na Państwa pytania przygotowaliśmy pisemne odpowiedzi. Jeśli są jeszcze jakieś zagadnienia Państwa nurtujące to zachęcamy do ich zadawania, bardzo chętnie na nie odpowiemy.

Zapewniamy:

  • Wykwalifikowaną kadrę kierowniczą i wychowawczą, która spełnia wszelkie wymogi stawiane organizatorom wypoczynku dzieci i młodzieży (w tym również opiekę lekarza lub pielęgniarki na terenie obozowiska),
  • 4 posiłki dziennie (śniadanie, obiad, podwieczorek, kolacja) przygotowane przez wykwalifikowany personel kuchenny. Pomiędzy posiłkami dostępne pieczywo, masło, dżem itp.,
  • Noclegi w dużych namiotach (w każdym 5-6 osobowych) wyposażonych w łóżka (kanadyjki), materace, koce oraz regały
  • Umywalnie, kabiny natryskowe, kabiny WC serwisowane przez specjalistyczną firmę,
  • Bezpieczny teren obozowiska położony z dala od zabudowań, zlokalizowany w lesie sosnowym o przeszło 100-letnim drzewostanie w odległości 100 m od morza,
  • Program realizowany metodyką harcerską tworzony przez instruktorów oraz funkcyjnych naszego Hufca. W programie m.in. warsztaty tematyczne, biegi terenowe, zwiady, gry, pląsy, ogniska, festiwale, rozgrywki sportowe oraz dwie wycieczki.

Drodzy Rodzice

W celu zapewnienia jak najlepszego przygotowania wypoczynku dla dzieci i młodzieży przygotowaliśmy zbiór najważniejszych informacji. Dodatkowo pragniemy zachęcić do aktywnego kontaktu z nami drogą telefoniczną lub mailową. Wszystkie pytania i odpowiedzi będą publikowane na tej podstronie.

Program obozu jest kontynuacją całorocznej pracy drużyny. Warunkiem uczestnictwa w obozie jest opłacenie składek członkowskich ZHP za 2023 r. oraz opłacenie kosztów obozu. Program obozu zapewnia także wiele dodatkowych atrakcji (plakietka okolicznościowa, wycieczki do okolicznych miejsc położonych blisko obozu).

Ważne sprawy, Karta kwalifikacyjna uczestnika oraz wpłata za obóz / kolonię zuchową:

Prosimy o dopełnienie formalności związanych z wyjazdem na obóz. Przypominamy, iż, na obozie wszystkich uczestników obowiązuje przestrzeganie regulaminów oraz warunków uczestnictwa, które dostępne są poniżej:

Regulamin

Kartę kwalifikacyjną wraz z Dodatkową Kartą kwalifikacyjną można pobrać z odnośników na górze strony, lub wydrukowana dostępna jest w biurze hufca. Karty kwalifikacyjne wraz z zaliczką w kwocie 300zł należy dostarczyć w terminie do 29 kwietnia (w przypadku potrzeby wystawienia FV prosimy również o taką informację). Prosimy również o informację do jakiej drużyny należy Państwa dziecko – najlepiej dopisać na karcie. Siedziba hufca mieści się przy ul. Drogowców 12/1 (Basen). Dyżury:

Piątki w godzinach 16.00 – 18.00

Soboty w godzinach 10.00 – 12.00

 

Pozostałą kwotę 1500zł (dla niezrzeszonych 1550zł) wpłacamy do 16.06.23 na konto bankowe.

KH ZHP Grójec, BS w Grójcu: 

32 9128 0002 2001 0014 7877 0001,

Tytułem: HAL 2_Imię_Nazwisko uczestnika obozu9

Telefony i inne urządzenia elektroniczne

Opiekunowie nie ponoszą odpowiedzialności za sprzęt elektroniczny taki jak: telefony, tablety, zegarki elektroniczne itp. W związku z powyższym, prosimy by dzieci nie zabierały takich urządzeń na obóz lub kolonię zuchową ponieważ nie będzie możliwości ich ładowania, w związku z problemami jakie generują (takimi jak możliwe zagubienie sprzętu lub jego zniszczenie). Kontakt z dziećmi będzie odbywać się przez telefony drużynowych codziennie w godzinach ciszy poobiedniej, to jest między 13:00 a 15.00. Prosimy przestrzegać ram czasowych.

Na obozie chcemy realizować program stop smartfonizacji. Jako wychowawcy oraz osoby działające na codzień z młodzieżą dostrzegamy problem związany z coraz częstszymi objawami uzależnienia od telefonów komórkowych wśród młodych ludzi. Szczególnie w dobie nauczania zdalnego, gdzie dzieci spędzają całe dni przed monitorami, chcemy naszym obozem harcerskim wyjść naprzeciw naszym podopiecznym i zaprezentować możliwości spędzania czasu bez telefonów czy komputerów.  Mają Państwo niepowtarzalną szansę, aby oczy Waszych dzieci odpoczęły po całorocznym wysiłku oraz poznały bardziej puszczański styl życia, bez wpatrywania w ekrany telefonów. Nie zabraniamy wzięcia telefonu. Zalecamy jednak, aby był wyłączony i schowany w plecaku aż do końca obozu. 

Warta obozowa

W gniazdach metodycznych harcerzy i harcerzy starszych (podobozach odpowiednich grup wiekowych) warty będą odbywały się całodobowo. W wartach będą brali udział wszyscy obozowicze tych gniazd. Dostęp na teren każdego podobozu będzie odbywał się przez jedną bramę obozową. Cały teren podobozów będzie otoczony ogrodzeniem. Każdy wartownik będzie miał za zadanie monitorowanie wejść i wyjść z terenu podobozu. Wszystkie osoby poza uczestnikami i kadrą obozu będą rejestrowane w księdze wejść i wyjść. Jeśli wartownik nie będzie pewny czy może wpuścić daną osobę zapyta o zgodę Komendę Podobozu. Tylko od niej zależy zgoda na wejście na teren podobozu. 

Osoby nie będące uczestnikami i kadrą obozu nie będą miały możliwości wejścia na teren. Celem tego elementu obrzędowości obozu jest bezpieczeństwo obozowiczów i rzeczy osobistych pozostawionych na terenie obozowiska, pilnowanie proporców zastępów oraz dbanie o maszt z flagą państwową i wiele innych harcerskich zadań, tworzy to również niepowtarzalny klimat każdego harcerskiego obozu. Często spotykamy się ze zjawiskiem rodziców  krążących po podobozie, którzy powodują u innych uczestników tęsknotę za rodzicami. Dlatego wstęp na podobóz mają wyłącznie wychowawcy, ich podopieczni oraz komendant zgrupowania.

Odwiedziny rodziców – najlepiej jakby jej nie było!

Z powodów epidemiologicznych komenda obozu wraz z komendantem podjęli decyzję o braku odwiedzin rodziców. Ogólna obawa o zdrowie naszych uczestników oraz możliwość zachorowania na chorobę Covid-19 na obozie, przyjęliśmy wiele form ochrony naszych podopiecznych i musimy zamknąć nasze środowisko na osoby obce z poza naszego środowiska. Spowoduje to mniejsze prawdopodobieństwo przedłużenia turnusu przez kwarantannę całego obozu. Patrząc perspektywicznie i odnosząc się do poprzednich lat obozu znamy też nastawienie rodziców i wiemy ,że czasami pociecha musi się zobaczyć z swoim opiekunem. Dlatego chcemy dać możliwość odwiedzin ostatniego dnia. Istnieje możliwość odebrania dziecka i zabranie go ze sobą poprzez wypis z obozu. Opcje tą należy odznaczyć w Dodatkowej karcie kwalifikacyjnej.

Dodatkowy druk dostępny poniżej:

Zgoda na wypis

Jest to warunek konieczny, aby wypisać uczestnika z obozu i będzie przestrzegany. Wynika on z przepisów prawa oraz doświadczeń innych obozów.

Lista autokarowa

Lista autokarowa będzie dostępna bliżej terminu wyjazdu na obóz

Powrót do domu

Powroty zaplanowane są na dzień 29.07.23 w godzinach wieczornych

Istnieje również możliwość odbioru dziecka bezpośrednio w dniu wyjazdu. Niezwykle pomocne będzie również poinformowanie telefoniczne drużynowego oraz odpowiednie zaznaczenie na dodatkowej karcie kwalifikacyjnej

Bagaże

Plecaki, śpiwory obowiązkowo podpisujemy imieniem i nazwiskiem (lub dołączamy identyfikatory). W związku z brakiem wolnych miejsc w autokarach, prosimy ograniczać ilość bagażu. Maksymalny ciężar to 25 kg. Prosimy o rozsądne pakowanie. Może wystąpić sytuacja w której harcerz lub harcerz starszy będzie musiał wziąć swój plecak i przenieść go z miejsca postoju autokarów na teren obozowiska, dlatego przestrzegamy przed zabieraniem dodatkowych bagaży!!! (napoje). W razie potrzeb dziecka  można wysłać paczkę. Do podobozu. Adres naszej placówki jest poniżej.

Uczestnik ma prawo posiadać jeden plecak (harcerze) lub wyjątkowo miękką torbę  (zuchy) dotyczy to luku bagażowego. Zachęcamy do zabrania również bagażu podręcznego „na górę” do autokaru.

Zastępy

Jedną z cech metody harcerskiej jest praca systemem małych grup (inaczej zastępów). Zastępy będą stworzone na początku obozu. Zastęp jest jednostką koedukacyjną i tworzą go harcerze lub harcerki w ilość od 4 do 6 osób. Każdy zastęp tworzy jeden namiot. Członkowie zastępu wybierają swojego lidera nazywanego zastępowym, który jest odpowiedzialny za członków swojej grupy i jest reprezentatywny przed kadrą podobozu.

Kadra na tegorocznym obozie

W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania obozu i podobozów i podziału kompetencji występują następujące funkcje:

Komendantka obozu zuchowego – pwd. Magdalena Sibilska tel. 570 571 335

Podstawowy ekwipunek

Zalecamy aby pakować się do plecaków turystycznych. Dodatkowo przypominamy, iż na obozie można dokonać ręcznego prania. Cały ekwipunek dostępny jest poniżej:

Ekwipunek

Zastęp służbowy

Każdego dnia na podobozie oraz obozie będzie wyznaczony odpowiedni zastęp służbowy wraz z instruktorem służbowym (jednym z członków kadry obozu). 

Do zadań zastępu służbowego będzie pomaganie na kuchni między innymi: przy oczkowaniu ziemniaków, nalewaniu napojów czy wykładaniu posiłków na stoły; dbanie o czystość w częściach wspólnych takich jak stołówka; toalety czy zmywalnia naczyń; wymiana worków w koszach na śmieci; prace naprawcze sprzętu obozowego. 

Zastęp służbowy to jedna z obrzędowości obozów harcerskich. Jej zadaniem jest nauka pracy w grupie oraz nauka odpowiedzialności za innych.

Adres obozu

Obóz Hufca ZHP Grójec
ul. Morska 21
82-110 Sztutowo

Numer telefonu do paczki prosimy podawać do komendanta podobozu. Dla obozu z Hufca Grójec – pwd. Magdalena Sibilska tel. 570 571 335

Pytania i odpowiedzi….

  1. Czy będzie możliwy depozyt pieniędzy u drużynowego? Tak. Po zakończeniu apelu przy stadionie „Mazowsze” na ul. Laskowej można wręczyć drużynowemu w kopercie pieniądze. Prosimy, aby koperta była zaklejona i podpisana imieniem i nazwiskiem dziecka. Jednocześnie zachęcamy również do przekazania depozytów pieniężnych przez harcerzy po zakwaterowaniu na obozie.
  1. Jak wybrać najlepszą menażkę na obóz? Najlepsza menażka na obóz jest zrobiona z materiału trwałego np. stal kwasoodporna, plastik. Pamiętać należy, aby dała się zamontować na menażniku. Jeśli nie ma takiej możliwości należy wyposażyć się w przewiewny woreczek.
  1. Moje dziecko stale przyjmuje leki? Co mam zrobić? Po pierwsze w karcie kwalifikacyjnej należy podać dokładnie informacje w tym zakresie. Po drugie należy przy wyjeździe przekazać pielęgniarce odpowiednią ilość leków wraz z kartką ze sposobem dawkowania. Przypominamy o zabezpieczeniu dzieci źle znoszących podróż w odpowiednie leki Aviomarin lub Lokomotiv (w przypadku nieposiadania tych leków, dzieci będą musiały ponieść koszt zakupu leków z kieszonkowego).
  1. Jakie elementy munduru powinien posiadać każdy członek? Każdy członek powinien posiadać pełne umundurowanie zgodne z regulaminem swojego środowiska. O dokładne elementy umundurowania warto zapytać drużynowego. Warto, aby każdy uczestnik miał pełne umundurowanie.
  1. Czy obóz jest zgłoszony do Kuratorium Oświaty? Można dokonać podglądu zgłoszenia w portalu kuratorium oświaty wypoczynek.men.gov.pl lub bezpośrednio w >>>tu<<<.
  1. Czy można uzyskać fakturę VAT w związku z wypoczynkiem dziecka? Tak, wystarczy na adres grojec@zhp.pl napisać wiadomość o potrzebie uzyskania faktury VAT lub poinformować o tej potrzebie podczas oddawania kart kwalifikacyjnych dziecka. Faktura będzie do odbioru przy zakończeniu obozu.
  1. Jaki plecak? Warto wiedzieć, że, dobry plecak służy bardzo długo. Należy przemyśleć jego zakup. My zachęcamy do zakupu 80 lub 90 litrowego plecaka. Może wydawać się duży dla zucha, ale gdy dziecko podrośnie, plecak będzie w sam raz.
  1. Czy każdy uczestnik powinien posiadać mundur? Jest to niewątpliwie wyróżnik i powód do dumy każdego zucha, harcerza czy instruktora. Ponieważ jest to okres bardzo ciepły zachęcamy również do posiada do bluzy mundurowej krótkich spodenki lub spódnicy zgodnie z regulaminem mundurowym środowiska. Z doświadczenia możemy podpowiedzieć, że lepiej mieć na stałe włożony pasek do każdej dolnej części umundurowania. Paski tego typu bardzo ciężko się przeplata przez szlufki.
  1. Co z Kleszczami? Na terenie obozu nie występuje roślinność, w której są kleszcze. Jednak w związku licznymi zajęciami w terenie uczulamy na posiadanie bluz z długim rękawem, długich skarpet i spodni, które są najlepszą ochroną. Przypominamy o posiadaniu środka zapachowego przeciw kleszczowego.
  1. Jakie obuwie zabrać? Nie potrzeba zabierać „gumowcy”, wystarczą solidne buty o twardej podeszwie na pogodę i niepogodę. Teren obozu jest bardzo nierówny, w związku z tym odpowiednie buty trekingowe są istotnym wyposażeniem każdego zucha i harcerza. Klapki służą nam jedynie do wyjść na plażę (100m) i pod prysznic.
  1. Oświetlenie obozu? Przez całą noc na terenie obozu świecą się lampy aby usprawnić komunikacje o każdej porze. Natryski oraz toalety także są oświetlone. Mimo wszystko wskazane jest posiadanie własnej latarki.
  1. Opieka medyczna. Na obozie w Sztutowie jest pielęgniarka, a w odległej 2 km przychodni zdrowia w Szutowie gdzie urzęduje lekarz pierwszego kontaktu. Najbliższa przychodnia przyszpitalna znajduje się w Nowym Dworze Gdańskim.
  1. Obrzędowość obozowa. Jedną z cech wyróżniających każdy obóz harcerski jest jej obrzędowość. Co roku temat obozu jest różny i dostosowany do aktualnie panujących trendów w środowisku dzieci i młodzieży. Tematyka jest tylko otoczką. Najważniejsze jest to, ile przy tym uda się przekazać wiedzy i doświadczeń zuchowi czy harcerzowi. W swoich działaniach stawiamy na zdobywanie praktycznych umiejętności.
  1. Finka lub inne ostre narzędzie. Nóż harcerski, finka lub scyzoryk to atrybut nie jednego harcerza. Zabrania się posiadania takich narzędzi przez zuchy. W przypadku harcerzy i harcerzy starszych jest możliwość posiadania takiego narzędzia. Jest to dobry czas, aby nauczyć się prawidłowo posługiwać tym niebezpiecznym narzędziem. Zaznaczyć należy, że, jeśli sprzęt będzie użytkowany niewłaściwie zostanie zdeponowany u drużynowego i oddany rodzicowi do rąk własnych na koniec obozu.
  1. Jakie mogą występować kary i nagrody na obozie? Zaczynając od nagród można wyróżnić następujące pozycje:
      • pochwałę słowną,
      • pochwałę do odczytania na apelu,
      • możliwość rozpalenia ogniska oraz bycia strażnikiem ognia,
      • przyznanie odpowiedniej ilości punktów w klasyfikacji obozowej,
      • pochwałę wraz z przekazaniem informacji do rodzica,
      • drobną nagrodę rzeczową,
      • wyróżnienie na forum podobozu,
      • przyznanie sprawności.

Do kar zaliczamy:

      • naganę słowną,
      • naganę z odczytaniem na apelu,
      • dodatkowa służba wartownicza,
      • dodatkowa służba w zastępie służbowym,
      • wykonanie dodatkowych prac na rzecz obozu lub podobozu,
      • naganę wraz z przekazaniem informacji do rodzica,
      • wydalenie z obozu.

Służymy Państwu swoim doświadczeniem, dlatego zachęcamy do telefonowania. W razie jakichkolwiek pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt z komendantami odpowiednich gniazd lub komendantem obozu. Warto dodać, że punkt „pytania i odpowiedzi” powstaje dzięki Państwu.

Zachęcamy również do lektury listu wychowawcy kolonijnego, niby prześmiewczy, ale prawdziwy 🙂

>>LINK<<<

Czuwaj!
Komenda obozu
HAL Sztutowo 2022

Słowniczek obozowy:

Podobóz– miejsce wyznaczone z całego terenu obozu, w którym znajdują się namioty uczestników oraz kadry wychowawczej. Każdy podobóz realizuje swój indywidualny plan pracy.

Stołówka– miejsce na terenie obozu z przeznaczeniem na jedzenie posiłków

Natryski– miejsce przeznaczone do mycia ciała wraz z wyznaczonym miejscem do mycia twarzy i zębów

Drużynowy– osoba pełnoletnia pełniąca rolę wychowawcy kolonijnego

Kadra podobozu– grupa osób tworząca program i dbająca o bezpieczeństwo dzieci na obozie

Komendant podobozu– pełnoletni instruktor harcerski czuwający i zarządzający pracami podobozu

Zastęp– grupa osób śpiąca w jednym namiocie, z pośród swojego grona zastęp wybiera swojego lidera czyli zastępowego.

Komendant obozu– pełnoletni instruktor harcerski czuwający nad bezpieczeństwem przebywających na wypoczynku dzieci i młodzieży, dba o odpowiednie warunki do bezpiecznego przebywania dzieci ma obozie. Koordynuje wszystkie prace na obozie.

Zastępowy– przedstawiciel swojego zastępu, do głównych zadań należy reprezentowanie zastępu na forum całego podobozu, meldowanie zastępu.

Menażnik– kij wbity w ziemię służący do zawieszania na nim swoich menażek, niezbędników i kubków. Każdy zastęp ma swój menażnik. Aby łatwiej przechowywać swoje naczynia zalecamy zastosowanie woreczka (koniecznie przepuszczającego wodę) na sznurku. Sprawdza się do tego woreczek do prania bielizny.

Oboźny– osoba z gwizdkiem, która czuwa nad czasem na obozie. To ona informuje podobóz co i kiedy będzie wykonywał podobóz.

Proporzec– oznaczenie każdego zastępu umocowanie na drzewcu (tj. drewniany kij) do wykonania przez każdy zastęp.

Pytania i odpowiedzi - COVID-19

1. Czy na obozie będą osoby spoza Grójca?

Na terenie placówki wypoczynku będą wypoczywały również inne grupy. Aby przeciwdziałać ewentualnym rozprzestrzenianiu się wirusa będziemy ulokowaniu w mniejszych podobozach maksymalnie 50-60 osób. Życie obozowe będzie tak rozplanowane aby drogi poszczególnych grup się nie krzyżowały.

2. Jak rozważana jest kwestia ewentualnej kwarantanny?

Podczas obozu będziemy stosować się do ewentualnych wytycznych Głównego Inspektora Sanitarnego, które będą obowiązywały w danym momencie. Na dzień dzisiejszy nie ma informacji jak miałaby wyglądać taka kwarantanna.

3. Czy na obozie będą punkty do dezynfekcji?

Tak, na obozie będą znajdowały się punkty z płynem do dezynfekcji rąk w miejscach najbardziej charakterystycznych oraz na każdym podobozie. Dodatkowo będą dezynfekowane miejsca do wspólnego użytku np. prysznice, stołówka, świetlica.

4. Czy na obozie będzie izolatka dla osób z podejrzeniem infekcji?

Jak co roku zostanie przygotowany namiot służący do odpoczynku i regeneracji zdrowia.

5. Czy na obozie będą dostępne szybkie testy dla osób z podejrzeniem koronawirusa?

Na dzień dzisiejszy organizator nie przewiduje zapewniać testów. Jeśli nastąpi zmiana przepisów i wytycznych GIS to będziemy się do niej dostosowywać.

6. Czy od uczestników będzie wymagało się aktualnych testów z negatywnym wynikiem na koronawirusa?

Na dzień dzisiejszy organizator nie zakłada takiego obowiązku na uczestników. Jeżeli wytyczne GIS będą przewidywały posiadanie negatywnego wyniku testu na COVID to będziemy zobowiązani taki test wymagać.

7. Czy zadatek za obóz będzie zwracany w momencie nie organizacji obozu?

Zadatek będzie zwracany jeżeli obóz nie odbędzie się z winy organizatora oraz obowiązujących obostrzeń w dniu obozu.

8. Czy wpłata zadatku jest równoznaczna z zapisaniem się na obóz?

Tak, wpłata zadatku na wskazane konto hufca jest równoznaczna z zapisaniem się na obóz. Termin zapisu trwa do 15.05.2021 r.

9. Jak zamierzamy przeciwdziałać możliwemu zarażeniu się koronawirusem?

Podczas obozu będziemy mieć wyznaczony teren plaży i kąpieliska do wyłącznego korzystania. Nie planujemy wycieczek do dużych miast tak jak to było w latach poprzednich np. do Gdańska tylko korzystać z atrakcji, które znajdują się blisko bazy obozowej i są mniej uczęszczane przez turystów. Korzystanie z części wspólnych obozu odbywać się będzie w ustalonych godzinach dla każdej grupy.